BYOD (Bring Your Own Device) kennen we inmiddels allemaal. Maar wat is CYOD? En hoe zorgt deze strategie – ook wel Employee Choice genoemd – ervoor dat je nieuw talent en je huidige medewerkers voor je organisatie kunt winnen? Sikko Lucas, Business Development Manager bij Pro Warehouse, vertelt je er in dit artikel alles over.
Er zijn verschillende strategieën en benaderingen die organisaties kunnen toepassen om succesvol te zijn in het werven en behouden van talent. Denk aan het bieden van een aantrekkelijk salaris en competitieve arbeidsvoorwaarden, flexibele werktijden, het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk, aantrekkelijke doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden of coaching. Maar er is nog een manier om nieuw en bestaand talent aan je te binden: Choose Your Own Device (CYOD).
Bij Bring Your Own Device (BYOD) gingen werknemers hun eigen laptops en telefoons ook op het werk gebruiken. Dit brengt echter de nodige nadelen met zich mee. Er is vanuit het bedrijf geen controle op data-uitwisseling en de cybersecurity. Ondanks deze nadelen, zagen werkgevers ook de voordelen van werken op eigen, vertrouwde apparaten. Choose Your Own Device (CYOD)-strategieën werden geïntroduceerd om werknemerstevredenheid en efficiëntie te behouden, maar bedrijfsinformatie, bestanden, programma’s en security in eigen beheer te managen.
Uit het Employee Choice and its Impact on the Future of Work onderzoek van Jamf blijkt dat het veel uitmaakt als je werknemers zelf laat bepalen met welke apparatuur ze het liefst werken. Bijna 90% van de respondenten geeft aan dat vrije keuze belangrijk voor hen is. “Opvallend is dat bijna 90% van de ondervraagden bereid is om een deel van het salaris af te staan als zelf een device gekozen mag worden”, licht Sikko Lucas, Business Development Manager bij Pro Warehouse toe.
Geef medewerkers vrijheid
Tot begin dit jaar was hij eigenaar en directeur van Macnify, een managed service provider met een sterke focus op Apple, dat in januari 2023 werd overgenomen door Pro Warehouse. Pro Warehouse richt zich op de technische inrichting, het opzetten van nieuwe werkplekken en het integreren van Apple binnen andere IT-omgevingen. Samen met twee andere voormalig directeuren is hij verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van Pro Warehouse.
Hierbij richt hij zich op het zoeken naar nieuwe proposities en het uitbouwen van bestaande proposities en op de interne ontwikkeling. “Ik hou mij veel bezig met hoe je met je mensen omgaat. Dat gaat bijvoorbeeld om hoeveel vrijheid je ze geeft en de dynamiek tussen mensen en afdelingen. Ook als het gaat om keuzes in de apparatuur waarmee ze werken. Als je organisaties adviseert en helpt op het gebied van CYOD, dan moet je zelf natuurlijk ook het goede voorbeeld geven”, stelt Lucas.
Ongeveer twee jaar geleden introduceerde Pro Warehouse de CYOD-strategie op de eigen werkvloer. Het bedrijf merkte dat niet iedereen even tevreden was over de MacBook Pro waarmee ze werkten. Iedereen had destijds dezelfde laptop met dezelfde kleur en evenveel opslagruimte en werkgeheugen. Sommige collega’s hadden continu last van een volle harde schijf of een trage laptop, omdat ze veeleisende programma’s gebruikten.
Wensen en eisen lopen sterk uiteen
Om de keuzestrategie op te zetten is met een pilotgroep geïnventariseerd wat de wensen van de medewerkers zijn. “Welke collega’s je van welke afdelingen hierbij betrekt, verschilt per bedrijf. Maar betrek sowieso diegenen die graag een Choose Your Own Device-strategie willen en er het meeste baat bij hebben. Negen van de tien keer zijn dat je collega’s van de HR-afdeling”, licht Lucas toe. “Daarnaast is het raadzaam om Finance en Security er vanaf het begin bij te betrekken. Zo heb je direct al een richtlijn voor een budget en heb je alle veiligheidseisen op een rijtje.”
Omdat al snel bleek dat er veel verschillende wensen en eisen zijn, heeft Pro Warehouse per afdeling en soms per persoon een budget vastgesteld. “Sommige afdelingen of medewerkers hebben nu eenmaal een sterker device nodig dan anderen om hun werk goed uit te kunnen oefenen.” Medewerkers kunnen hardware en accessoires bestellen tot het budget dat voor hen geldt. Voorwaarde is wel dat zij drie jaar met de gekozen laptop en twee jaar met de telefoon doen. Daarnaast moet het apparaat draagbaar zijn om thuiswerken te kunnen faciliteren.
Inmiddels is het keuzeprogramma verder uitgebreid met een eigen werkkledinglijn. Iedere medewerker kan op twee momenten in het jaar – vlak voor de zomer en vlak voor de winter – voor een bepaald budget kleding bestellen in Pro Warehouse stijl. “Dit is erg goed ontvangen en we krijgen regelmatig aanvragen voor nieuwe kleding of andere items. Ook hier liggen de wensen soms ver uit elkaar.” Bij het faciliteren van thuiswerken worden eveneens een aantal opties aangeboden. “Zo kunnen medewerkers een goede bureaustoel uitzoeken, leveren we monitors, keyboards en andere hardware én we geven een bijdrage voor een bureau voor thuis.”
Werkgevers vaak huiverig
Ondanks de vele voordelen van CYOD voor werkgever en werknemer, verloopt de invoering van dergelijke keuzeprogramma’s voor werknemers vrij traag. Volgens Lucas zijn werkgevers toch vaak een beetje huiverig voor deze stap. “En dat is jammer, als je weet dat driekwart van de medewerkers aangeeft dat zij minder snel hun werkgever zullen verlaten als ze hun eigen devices mogen kiezen.”
Uit het eerdergenoemde onderzoek van Jamf blijkt verder dat als werknemers de keuze krijgen tussen een Windows- of Apple product, werknemers vaak een voorkeur hebben voor Apple. Dit geldt vooral voor de jonge generatie die nu de arbeidsmarkt opstroomt. Maar liefst 70% van deze groep zou voor een Mac gaan als zij die keuze krijgen voorgelegd.
Werkgevers zijn vaak minder fan van Apple. Dit komt volgens de Business Development Manager van Pro Warehouse vooral omdat Apple een duur imago heeft. “Maar het gaat niet alleen om de aanschafwaarde. De kosten voor software liggen lager en Apple Devices zijn vaak energiezuiniger. Daarnaast liggen de beheerkosten vaak lager dan bij Windows-apparaten, gaan de devices van Apple doorgaans langer mee, ligt de restwaarde een stuk hoger en is de kans op datalekken een stuk kleiner.”
Aantrekkelijk werkgeverschap
Maar het belangrijkste voordeel in deze oververhitte arbeidsmarkt is toch wel het binden en boeien van talent. “Door werknemers de keuzevrijheid te geven word je als bedrijf aantrekkelijker voor nieuw talent en bind je de werknemer voor langere tijd aan je bedrijf. Je krijgt er bovendien productievere en meer tevreden werknemers voor terug, want uit onderzoek blijkt dat medewerkers zichzelf professioneler, zelfverzekerder en creatiever vinden als ze op een Mac werken”, stelt Lucas.
En dat niet alleen: de medewerkerstevredenheid stijgt ook nog eens bij werkgevers die Employee Choice bieden als het gaat om apparatuur waarop gewerkt wordt – op kantoor of thuis. Lucas: “En wie wil dat nou niet, nu de war on talent in volle gang is?”